Czym jest Mortal Online?

Ten krótki artykuł ma na celu przybliżyć Wam tą grę MMO i mam nadzieję, że po jego przeczytaniu spodoba się Wam ona tak samo jak spodobała się mnie.

Kluczowe cechy Mortala to:

– Oparte w głównej mierze na skillu gracza, otwarte PvP w skład którego wchodzą:

  • Rewolucyjny, jak na standardy MMO system walki
  • Prawdziwy “realistyczny” widok FPP
  • Pełen loot, żadnych stref PvP
  • Żadnych leveli, żadnych klas, tylko umiejętności
  • Aktywny system treningu skilli

– Rozgrywka w stylu Sandbox:

  • Sandbox craft i modyfikacje gearu
  • Nowe podejście do itemów oraz gatheringu
  • Player housing
  • System mieszania krwi
  • Różnorodne mounty oraz oswajanie zwierząt

– Wolny, interaktywny świat

  • Świat bez granic, ponad 64km^2 na releasie i ponad 4x tyle na kolejnych kontynentach z czasem
  • Dynamiczne zachowanie NPC
  • Unikalne walki i jednorazowe eventy PvE
  • Interakcje ze światem

Filozofia twórców Mortala

Mortal Online to gra fantasy skierowana do dorosłej, aktywnej, hardcorowej (w sensie lubiącej wyzwania, a nie siedzenie 48 godzin na dobe, 10 dni w tygodniu na grind spocie) społeczności. Star Vault chce wypełnić niszę, która poza paroma bardzo starymi grami (Ultima Online oraz EvE) jest dzisiaj praktycznie pusta. Gra polega na wolności wyboru interakcji z innymi graczami na dużo wyższym poziomie niż w jakimkolwiek innym obecnym MMO. W grach typu Themepark (WoW, WAR, AoC, Aion) gra i rozrywka trwa tak długo, jak duży był najnowszy dodatek i atrakcje które wniósł. W Mortalu świat jest tworzony oraz zmieniany przez indywidualnych graczy oraz gildie, co sprawia, że za każdym razem kiedy zalogujemy się do świata gry, będzie czekało na nas nowe doświadczenie.

Wiadomo także, że nic nie pompuje w nas tyle adrenaliny w grze MMO co dobra walka PvP z porządnym, żywym przeciwnikiem. PvP jest jedną z najistotniejszych cech Mortal Online, i mówie tu o prawdziwym PvP opartym na umiejętnościach gracza, nie na tym, jaki udało mu się nabić level po zgrindowaniu miliardowego dzika. Technologia oraz projekt gry pozwala rozszerzyć przeważnie niewidziane dotąd w MMO elementy związane z PvP takie jak: Hit Box (ma znaczenie gdzie celujesz!), kolizja, aktywne blokowanie i parowanie ciosów, walka na mountach i prawdziwy widok z pierwszej osoby (masz wrażenie, że to TY walczysz, a nie postać którą kierujesz). To wszystko tworzy rewolucyjny jak na MMO system walki, zarówno PvP jak i PvE.

Omówmy teraz dokładnie kilka cech z listy od której zacząłem, a na pierwszy ogień:

1) zależne od skilla gracza, pełne PvP.

W Mortalu nie ma targetowania celu, nie możesz po prostu kliknąć na przeciwnika, kliknąć na atak i czekać na to co będzie. Musisz koordynować swoje ruchy oraz aktywnie mierzyć i atakować za każdym razem. Postaci, oraz ważni NPC posiadają kilka Hit Boxes. Ta cecha tworzy unikalne możliwości, porównywalne z Unrealem czy sławnym CSem, gdzie liczy się to, jak TY potrafisz grać i to właśnie decyduje o wyniku walki, nie klasa jaką posiadasz, czy level jaki nabiłeś. Każdy HitBox ma swoje własne cechy oraz sloty na ekwipunek, dodając tym samym jeszcze więcej taktyki do walki. Na przykład, trafienie w głowę spowoduje zwiększone, w porównaniu do korpusu, obrażenia, a bezpośredni atak na broń przeciwnika może ją zniszczyć – czyniąc go bezbronnym. Aktywne blokowanie jest integralną cechą walki, bez której czasami nie będziesz mieć szans na przeżycie. Nie tylko musisz blokować własnoręcznie tarczą, bądź bronią, ale dodatkowo musisz wymierzyć blok dokładnie w atak, żeby zminimalizować otrzymywane obrażenia. Ręczne celowanie sprawia, że musimy uważać na to, gdzie i w kogo machamy naszym orężem – sprzymierzeńców ranimy tak samo mocno jak i wrogów. Łucznicy, uważajcie więc gdzie poleci wasza następna salwa! Może się okazać, że waszego ‘tanka’ nagle coś ukuło w zad! Widok z pierwszej osoby zapewnia unikalne możliwości taktyczne oraz zupełnie nowe odczucia płynące z walki. Pozwala to na zasadzki, skradanie się od tyłu oraz na łatwiejsze celowanie w przeciwnika. Unikalne animacje FPS sprawiają, że czujesz, że to TY walczysz, a nie postać którą stworzyłeś i kierujesz.

2) Pełen loot, żadnych stref PvP

Sercem Mortala jest wolne PvP oraz system flagowania, który śledzi nielegalne postępowanie takie jak: kradzież czy morderstwa sprawiając, że jeśli będziemy kontynuowali zabijanie niewinnych graczy to staniemy się mordercami. Mordercy są atakowani przez strażników miejskich, oraz otrzymują kary za własną śmierć (10% straty wszystkich skilli oraz atrybutów). System flagowania oznacza, że za każdą akcję, szczególnie wrogą, będziemy ponosili konsekwencje. Nave (bo tak nazywa się świat Mortala) jest bardzo niebezpiecznym miejscem, które nie wybacza nam błędów. Jeśli zostaniesz zabity, stracisz wszystko co masz przy sobie, a inni będą mogli okraść twoje zwłoki. Odradzam podróżowanie z przedmiotami, których nie chcemy stracić – dobrze podróżować w kupie, jak mawia stare przysłowie: “Owsiki, trzymajcie się kupy, kupy nikt nie ruszy!” i to się tutaj sprawdza 🙂

3) Sandbox crafting oraz personalizacja ekwipunku

Crafting w Mortalu jest algorytmiczny, oznacza to, że przedmiot jest zrobiony z kilku komponentów różniących się jakością, a wynik jest zależny od skilla gracza dotyczącego różnych procesów craftu. To daje nam możliwość olbrzymiej ilości kombinacji oraz oznacza, że 2 bronie zrobione z tych samych materiałów niekoniecznie muszą mieć taką samą jakość. Każdy przedmiot możliwy do użycia przez graczy da się wycraftować. Dodatkowo, przepisy na craft nie są po prostu dawane nam, bądź wykupowane od NPC. Crafting pozwala nam na rozbieranie itemków, które znajdziemy podczas przygód, aby nauczyć się jak je potem robić oraz pozwala nam na eksperymentowanie z różnymi kombinacjami materiałów aż do odnalezienia tej idealnej dla nas receptury. Możliwości wykończeń broni, rękojeści, ostrz, bądź buław, łuków czy czegokolwiek, czym chcemy walczyć, są gigantyczne – szacuje się, że istnieje ponad 140 milionów kombinacji samych broni. Zbroje dają jeszcze większe pole do popisu.

4) Nowe spojrzenie na gathering i przedmioty

Twórcy nie sądzą, że twoja postać (a co za tym idzie, ty) powinna znać nazwę każdego chwasta, czy kamienia od samego początku gry. Bez odpowiednich “studiów” czerwony kwiatek będzie dla nas po prostu czerwonym kwiatkiem, ale dla doświadczonego zielarza będzie to dzika róża. Nie zmienia to faktu, że nasza postać nie jest nieudolna i tak samo jak doświadczony zielarz, tak samo i my będziemy mogli taki kwiatek zerwać. Jedyna różnica polegać będzie na tym, że nie będziemy wiedzieli po jakiego grzyba on nam 🙂 Podobnie będzie się miała sprawa z bronią. Jeśli nie będziemy nic wiedzieli o mieczach to atrybuty jakiegoś miecza będą dla nas niewiadome. Dopiero po nabyciu odpowiednich umiejętności będziemy w stanie stwierdzić, że właśnie zlootowaliśmy mega miecz OWNienia, albo został nam sprzedany za grubą kasę miecz zrobiony z kawałka kości i zgniłego pomidora.


Na tym zakończę ten mały artykuł, mam nadzieję, że zaciekawił on was na tyle, abyście spróbowali, a przynajmniej aktywnie śledzili dalsze losy najnowszego MMO które już prawie jest ukończone, a w którym powstanie nasz własny przyczółek IX Kohorty.